fredag 30. oktober 2009

7 dager igjen!!!!

Så rakk man en oppdatering til fra barnimagen.com da:) kanskje DETTE blir den siste?:)

Det står nå i allefall følgende om denne uka som er uke 40:

Mors uke 40 og babyens uke 38: De fleste føder enten uken før termin eller uken etter

Babyen din er nå i snitt 50cm lang og veier ca 3500g. Du er nok ganske klar for å føde og babyen din begynner å bli det også. Ved termin veier morkaken omtrent 1/6 del av babyens vekt. Store barn har store morkaker og mindre barn mindre morkaker.

Når du får smerter og fødselen er igang vil du frigjøre noe som heter endorfiner. Disse virker smertelindrende på deg, men fordi de går over til babyen fra ditt blod blir den også litt mer smertelindret. Den skal jo tross alt klemmes ut gjennom en ganske så smal fødsels kanal hvor det ikke er mye ekstra rom. Skallebenene til babyen blir klemt slik at de legger seg litt over hverandre, for å gjøre hodet minst mulig når den skal ut. I tillegg skrur den seg som oftest minste motstandsvei ut gjennom bekkenet. Dette kalles de fire kardinalbevegelsene. Den første er når hodet skrur seg ned i bekkenet, og den fjerde i det babyen kommer ut.
Både mor og barn er som oftes ganske opplagte de første timene etter en fødsel. Dette er på grunn av endorfinene. Det passer jo også bra, for da får man tid til å bli litt kjent med en gang. Har du lyst er det bare å legge barnet ditt til brystet så fort alt er klart og du og den lille ligger ferdig pakket i sengen inne på fødestuen. Det er vanlig at den nybakte familien får to timer sammen før man flyttes til barsel.
De allerfleste babyene er ganske blå på hender og føtter rett etter fødselen. Det er fordi kroppen prioriterer surstoff til hjernen og de andre viktige organene før det sendes surstoff ut til hender og føtter.
Det er alltid like underlig med et lite nyfødt barn, det er en hel liten person med en gang og helt unik -som oftest en fantastisk følelse.
Det er også normalt å føle seg litt nedstemt når man kommer på barsel, særlig tredje dagen etter fødselen når melken kommer for fullt. Dette heter Barsel tårer eller barsel blues. Da sitter tårene like løst som melken! Det er overveldende, men som sagt helt normalt. Det meste er galt den dagen.


Jeg er i allefall klar!! Bring it on liksom!!:) hehe Bare ikke denne helgen!:) Fra og med mandag eller søndag kveld er hun hjertlig velkommen!! Først er det forestillinger med Lyden av Ekko og det tror jeg blir knall bra!! Flinke flinke aktørene våre jobber så svetten siler og har vært knall dyktige i å pugge tekst og lære seg koreografi! Og med tanke på at det er psykisk utviklingshemmede på forskjellige funksjonsnivåer er det ganske fantastisk!


Ellers var det litt lei lesning på f-b.no i dag....
http://f-b.no/article/20091030/NYHET/122371974/1220/NYHET
Hvordan i all verden skal man få forklart en 5-åring at det man har ventet så lenge på får man ikke lov til?? Uff og uff... Enda en god grunn til å reise hjem fort... for jeg skal overhodet ikke bli på SØF mer enn jeg må!!! Ringte ned og spurte hvor lenge man MÅTTE bli der.. og fikk beskjed om at så lenge alt var bra så kunne vi dra hjem så fort legen hadde undersøkt babyen og meg. Så da gjør vi det!! Sove kan jeg gjøre hjemme, nok av sykepleiere rundt meg og ifølge enkelte fettskrell har jeg legeutdannelse så da blir det nok bra:)
Det er uansett kort vei til sykehuset om det skull evære noe så jeg er ikke bekymret! Dessuten er det viktig både for meg og lilletrollet at jeg kommer hjem fort. Er mange hensyn å ta når man har en liten skrott i huset fra før!

Satt og så på Sykehuset på tv3 i dag og der var det en fødsel! Var en smule rart å se på og tenke på at det snart er meg som ligger der, men gode tid så rørende.. haha! Tårene trillet og det gikk liksom opp for meg at snart skal vi ENDELIG få møte det lille mirakelet vårt!!! ÅÅÅH, SOM JEG GLEDER MEG!!!!!

1 kommentar:

  1. Jeg hadde tenkt til å ligge å late meg på sykehuset i max dager før de hev meg ut jeg... men helt uten besøk av andre enn Ken kommer det nok til å bli ganske så kjedelig i lengden ja. Men nå har jo fødeavdelingen på sykehuset i Fr.stad vært stengt for andre enn barnefar helt siden august.... så var egentlig ikke veldig overrasket. Omvisningen jeg skulle ha vært på i førsten av september ble avlyst av akuratt samme grunn. Desverre.

    Så da reiser vi hjem tidligst mulig... eller tidligst dagen etter da, om alt er helt tipp topp med oss alle sammen.

    Vi får hilse i døra på søndag/mandag... for jeg har jammen meg tenkt å føde i morgen evt senest søndag... nemlig :P :P

    SvarSlett