torsdag 22. oktober 2009

Uke 39 og vi teller 15 dager igjen til termin:D

På barnimagen.com står det følgende:
Mors uke 39 og fosterets uke 37: Bare 5% føder på termindagen
Babyen din er nå i snitt 48centimeter lang og veier døryt 3000gram. I løpet av denne siste måneden har øret blitt ferdig bygget. Babyen kjenner igjen mors og fars stemme etter fødselen og vil allerede timer etter fødselen kunne skille på sin egen mors melk og andre mødres melk.
Livmoren ligger tre til fem centimeter nedenfor nedre del av brystbenet og det er litt bedre å puste. Det at hodet enten har festet seg eller står godt nede i bekkenet gjør at de med bekkenløsning får det bedre nå fordi bekkenet stabiliseres av at hodet står som en propp der.
Har du ikke gjort det før, så er tida inne for å pakke en liten bag med det du vil trenge på føden og barsel.

Det forklarer jo egentlig hvorfor formen har vært helt grei siste dagene:) Hodet til lillemor sørger for at mor får gått i skogen og rørt mer på seg enn på lenge:) Enten det eller så er det stille før stormen! hæhæ! Skal uansett ikke klage, for det er deilig å ikke føle seg som et slagrammet opptreningskasus!

Skal bli spennende å se om det blir nødvendig å legge inn flere oppdateringer fra barnimagen på denne bloggen:D Tjihi!! Tenk at det snart er over.... synes denne tiden har gått kjempefort! Ukene har flydd avsted og jeg håper inderlig ikke at året hjemme kommer til å gå like fort. Fælt å si det men jeg trives med å pusle her hjemme med dyr og barn. Ikke at man ikke trives i jobben sin, og på den annen side.. å være fostermor er en jobb i seg selv, så latsabb er man da ikke. Men deilig å styre dagene sine selv egentlig. Blir nok andre boller når lille krapyl kommer ut, men allikevel:D

Fikk til sendt en liten oversikt fra Ingunn her om dagen, som tydeligvis sår tvil om hvordan oppdrettere oppbevarer barn:P GJETT HVEM SOM FÅR JULEKORT AV BABY OG FOSTERBARN I HUNDEBUR TIL JUL!!! hæhæ


Morsom var den lell så her kommer den:

I dag har jeg og lilletrollet vært kjempeflinke!! Vi hadde en lang morgen i senga så vi fikk en myk start på dagen:) sånt liker man så klart:)
så skulle man lufte hunder og da var vi egentlig i gang... FOR:

mens jeg satt ute med hundene fant jeg ut at jeg kunne jo skifte på kaninburet så Mina fikk nytt rent do-rom (den dumme kaninen har jo ikke skjønt at jeg har laget soverom til henne, men bruker det som do...)

så da gjorde jeg det

Når jeg var ferdig med det, tenkte jeg at det var like greit å skifte på hønene også, siden de tross alt står i gangen nede og det lukter fort. Og siden jeg var i gang kunne jeg jo bære burene ut (ett stort kaninbur på 1.5m i lengde og ett hundebur strl St. Bernhard) slik at jeg fikk vasket gangen skikkelig.

så da gjorde jeg det

Når jeg var ferdig med det tenkte jeg at siden jeg nå hadde vasket gangen og skiftet på høneburene, hadde det vært koselig å få tilbake gangen sin igjen og slippe høner inne i huset (som tydeligvis alle andre enn meg har et problem med:P hæhæ ofrer meg gjerne så lenge jeg kan redde liv jeg!)
Men eneste alternative plass for dem nå, før hønsehuset er ferdig er garasjen, men den er stappa full av drit og man får ikke stablet inn så mye som en vedkubbe til der... så da måtte den ryddes først.

så da gjorde jeg det..

og når jeg hadde ryddet garasjen for drit og kastet masse ræl som bare stod stablet der, funnet en haug med ting jeg ikke husket jeg hadde, kom jeg inn til vaskerommet (garasjen er bygget inn i huset) og siden jeg var i gang med rydding kunne jeg jo likegodt shine på vaskerommet..

så da gjorde jeg det....

og så skulle jeg egentlig ikke gjøre mer, men det begynte å regne og de stakkars hønene mine kunne jo ikke gå ute å bli bløte helt til Tormod kom hjem fra jobb, for det var han som skulle bære burene inn på plass i garasjen.. så eneste råd var å bære inn bur og sette opp alt på plass og få høner inn i bur..

så da gjorde jeg det...

Moralen er: det er farlig å skifte spon i kaninburet.....

men men, jeg har i allefall fått gangen min tilbake:) og det kommer til å lukte friskt av grønnsåpe og ikke noe annet organisk imorgen når vi får huset fullt av middagsgjester:)
Helstekt ørret med agurksalat, rømme og kokte poteter, hjemmelaget karamell pudding til dessert og ett eller annet gødt til kaffen:D
Blir ille kost!!!

Resten av kvelden skal brukes på å kose seg foran peisen og spise deilig Taco servert av min kjære:D Tror han er fornøyd med å slippe kakling i gangen, men sa så kjekt igår at grunnen til at hønehuset ikke er ferdig er at han sliter med pusten fordi hønene er inne.. haha!! nå er hønene ute så nå får vi se hvor stor i kjeften han far er og hvor fort de flytter permanent inn i nytt hjem oppi skogholtet her:D

Tar uansett imot bestilling på egg fra frittgående, hundesosialiserte høner:D

Og nok en gang: nesten 60 stk her inne daglig og så få kommentarer? Nyskjerrigpetriner!!!!
Er ikke noe hundeblogg detta her, så her er det ikke noe grums å hente til nye debatter på forum!!!!

5 kommentarer:

  1. Herregud så effektiv og flink du er da =) ble nesten sliten av å lese alt du har gjort jeg hihi. Og jeg forstår deg med dette å være hjemme. Har vært hjemme en stund selv og det er kjempe deilig å styre hjemme og med hundene =) Masse lykke til vidre og håper formen holder seg like god frem til fødselen er i gang =)

    Klem fra Linn-Therese!

    SvarSlett
  2. Noen sånne dager har jeg hatt og... farlig og starte i en ende... det blir alltid så himla mye mer man brått finner på å gjøre. Bestiller herved egg. Kan ta med kartong selv... strengt tatt kan kanskje den humpete veien deres brukes til å sette i gang en fødsel. Si ifra når du har 6 eller 12 klare egg til meg :D

    SvarSlett
  3. Det var da pokker som du jobber da. Må være forsiktig nå som det er like før. Ikke no tull nå. Kjipt å føde i hønsehuset syns jeg.

    Å du Guro....de derre forumsfolka er ikke rundt å leter etter grums til debatter de skjønner du...det har de i seg....helt naturlig for dem det

    SvarSlett
  4. Husk at naar man braatt foler trang for aa rydde etc er tegn paa at fodselen er naerstaaende!! :D

    Lykke til, syns det er festlig aa lese bloggen din. Saa litt vemodig aa tenke paa at veien til baby snart er over, haaper bloggen blir omgjort til veien etter baby naar den lille solstraalen kommer!! :)

    Hilsen Wenche!!

    SvarSlett
  5. Bygger rede du Guro. Helt normalt så tett opp til forventet fødsel......lykke til og kanskje en ikke skriver så mye fordi en ikke helt vet hva en skal si? :-)

    SvarSlett